NIS 2 - bezpieczeństwo IT bez kompromisów

W związku z tym, iż w ostatnich latach obserwujemy znaczny wzrost cyberataków, Unia Europejska podejmuje szereg działań mających na celu wzmocnienie odporności cybernetycznej UE. Zaliczamy do nich m.in. dyrektywę NIS 2 zobowiązującą państwa członkowskie do podnoszenia poziomu cyberbezpieczeństwa.
Czym jest dyrektywa NIS 2 i jaki jest jej cel?
Dyrektywa NIS 2
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148
To zaktualizowana wersja pierwszego europejskiego prawa dotyczącego cyberbezpieczeństwa czyli NIS z 16 lipca 2016 roku.
Link do dyrektywy NIS 2: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32022L2555
Celem dyrektywy jest osiągnięcie wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii, aby poprawić funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Jednak, by lepiej zrozumieć cel warto przytoczyć definicję cyberbezpieczeństwa.
Cyberbezpieczeństwo
Działania niezbędne do ochrony sieci i systemów informatycznych, użytkowników takich systemów oraz innych osób przed cyberzagrożeniami, czyli wszelkimi potencjalnymi okolicznościami, zdarzeniami lub działaniami, które mogą wyrządzić szkodę, spowodować zakłócenia lub w inny sposób niekorzystnie na nie wpłynąć.
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32019R0881
Co określa dyrektywa NIS 2?
- obowiązki państw członkowskich dotyczące przyjęcia krajowych strategii cyberbezpieczeństwa oraz wyznaczenia lub powołania właściwych organów, organów ds. zarządzania kryzysowego w cyberbezpieczeństwie, pojedynczych punktów kontaktowych ds. cyberbezpieczeństwa (pojedyncze punkty kontaktowe) oraz zespołów reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego (CSIRT);
- środki zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie oraz obowiązki w zakresie zgłaszania incydentów spoczywające na podmiotach w rodzaju tych, o których mowa w załączniku I lub II, jak również na podmiotach zidentyfikowanych jako podmioty o charakterze krytycznym na podstawie dyrektywy (UE) 2022/2557;
- zasady i obowiązki w zakresie wymiany informacji o cyberbezpieczeństwie;
- obowiązki w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów spoczywające na państwach członkowskich.
Kogo dotyczy dyrektywa NIS 2 i od kiedy obowiązuje?
Dyrektywa NIS 2 obowiązuje od 17 października 2024 roku. Aktualnie trwają prace nad nowelizacją Ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw.
Zgodnie z załącznikami I i II dyrektywy podmioty, które muszą dostosować się do nowych regulacji to:
Podmioty kluczowe
- Energetyka: energia elektryczna, system ciepłowniczy lub chłodniczy, ropa naftowa, gaz, wodór
- Transport: lotniczy, kolejowy, wodny, drogowy
- Bankowość
- Infrastruktura rynków finansowych
- Opieka zdrowotna
- Woda pitna
- Ścieki
- Infrastruktura cyfrowa
- Zarządzanie usługami ICT (między przedsiębiorstwami)
- Podmioty administracji publicznej
- Przestrzeń kosmiczna
Podmioty ważne
- Usługi pocztowe i kurierskie
- Gospodarowanie odpadami
- Produkcja, wytwarzanie i dystrybucja chemikaliów
- Produkcja, przetwarzanie i dystrybucja żywności
- Produkcja
- Dostawcy usług cyfrowych
- Badania naukowe
Kwalifikowani dostawcy usług zaufania i rejestrów nazw domen najwyższego poziomu, a także dostawcy usług DNS stosują dyrektywę niezależnie od ich wielkości.
Więcej o podmiotach podlegających i niepodlegających w art. 2 i 3 NIS 2.
Obowiązki nakładane przez dyrektywę:
Podmioty kluczowe i ważne zobowiązane są do wdrażania adekwatnych i proporcjonalnych środków technicznych, operacyjnych oraz organizacyjnych, które pozwolą na skuteczne zarządzanie ryzykiem związanym z bezpieczeństwem sieci i systemów informatycznych wykorzystywanych do prowadzenia działalności lub świadczenia usług. Ponadto środki te muszą wpływać na minimalizowanie skutków ewentualnych incydentów dla odbiorców tych usług oraz innych powiązanych podmiotów.
Dyrektywa daje swobodę w ich doborze. Mają one jednak bazować na podejściu uwzględniającym wszystkie zagrożenia. Minimum jakie należy zapewnić to:
- polityka analizy ryzyka i bezpieczeństwa systemów informatycznych;
- obsługa incydentu;
- ciągłość działania, np. zarządzanie kopiami zapasowymi i przywracanie normalnego działania po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej, i zarządzanie kryzysowe;
- bezpieczeństwo łańcucha dostaw, w tym aspekty związane z bezpieczeństwem dotyczące stosunków między każdym podmiotem a jego bezpośrednimi dostawcami lub usługodawcami;
- bezpieczeństwo w procesie nabywania, rozwoju i utrzymania sieci i systemów informatycznych, w tym postępowanie w przypadku podatności i ich ujawnianie;
- polityki i procedury służące ocenie skuteczności środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie;
- podstawowe praktyki cyberhigieny i szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- polityki i procedury stosowania kryptografii i, w stosownych przypadkach, szyfrowania;
- bezpieczeństwo zasobów ludzkich, politykę kontroli dostępu i zarządzanie aktywami;
- w stosownych przypadkach – stosowanie uwierzytelniania wieloskładnikowego lub ciągłego, zabezpieczonych połączeń głosowych, tekstowych i wideo oraz zabezpieczonych systemów łączności wewnątrz podmiotu w sytuacjach nadzwyczajnych.
Sposoby kontroli i kary
Sposoby kontroli:
- Kontrole (na miejscu i zdalne) prowadzone przez specjalistów;
- Audyty bezpieczeństwa prowadzone przez niezależne instytucje lub właściwy organ;
- Skany bezpieczeństwa;
- Wnioski o udzielenie informacji niezbędnych do oceny środków zarządzania ryzykiem przyjętych przez dany podmiot;
- Wnioski o przedstawienie dowodów realizacji polityki cyberbezpieczeństwa.
Kary:
Kary nakładane na podmioty powinny być: skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
W przypadku podmiotów kluczowych oprócz kar pieniężnych istnieje możliwość:
- Tymczasowego zawieszenia certyfikacji lub zezwolenia na świadczenie usług
- nałożenia tymczasowego zakazu pełnienia funkcji zarządczych osobie fizycznej wykonującej obowiązki zarządcze na poziomie dyrektora generalnego lub przedstawiciela prawnego w danym podmiocie
Co jest brane pod uwagę przy ustaleniu administracyjnej kary pieniężnej?
- Waga naruszenia i znaczenie naruszonych przepisów (powtarzalność, niezgłoszenie lub nieusunięcie incydentów i uchybień, utrudnianie kontroli, dostarczenie nieprawdziwych lub rażąco niedokładnych informacji);
- Czas trwania naruszenia;
- Wcześniejsze istotne naruszenia;
- Spowodowane szkody;
- Umyślny lub nieumyślny charakter naruszenia;
- Zastosowane środki zapobiegawcze lub ograniczające;
- Stosowanie zatwierdzonych kodeksów postępowania lub mechanizmów certyfikacji;
- Stopień współpracy z organami.
Chociaż termin na wdrożenie dyrektywy minął 17 października 2024 roku, prace legislacyjne w Polsce nadal trwają. Mimo że nowelizacja ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC) jeszcze nie została przyjęta, podmioty objęte dyrektywą NIS 2 powinny podejmować działania przygotowawcze takie jak:
-
sprawdzenie czy organizacja podlega pod NIS 2;
-
przygotowanie planu wdrożenia zgodności z dyrektywą;
-
przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem;
-
zbieranie i dokumentowanie działań jako dowody należytej staranności.