E-mail też może być pułapką. Jak rozpoznać i unikać niebezpiecznych wiadomości?

Kilka zasad, dzięki którym unikniesz kłopotów. Po czym poznać, że e-mail jest podejrzany? Co zrobić jak już padniemy ofiarą zainfekowanej wiadomości?
Głównym źródłem zarażenia komputerów wirusami szyfrującymi dane są obecnie załączniki e-mail i niebezpieczne linki w treści wiadomości.
Zainfekowany komputer zostaje całkowicie zablokowany, a za nim kolejne zasoby, które są z nim połączone. Częstą sytuacją oprócz zablokowania komputera jest kradzież danych, groźba upublicznienia ich oraz żądanie okupu. Warto wiedzieć, że zapłacenie go nie daje żadnej gwarancji odzyskania danych.
Skutkiem tych zdarzeń jest bezpowrotna utrata danych. Jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji jest przywrócenie danych z posiadanych kopii zapasowych.
Kilka zasad, dzięki którym unikniesz kłopotów
NIE OTWIERAJ
wiadomości e-mail pochodzących z nieznanych źródeł
NIE OTWIERAJ
załączników, które wyglądają jak pliki faktur lub innych ważnych dokumentów, zwłaszcza z dołączonym hasłem w treści wiadomości
NIE OTWIERAJ
podejrzanych powiadomień o przesyłkach z firm przewozowych takich jak GLS, FedEx, Poczta Polska itp. zwłaszcza w sytuacji, kiedy niczego nie zamawiałeś
NIE PODAWAJ
loginów i haseł do stron bankowych
NIE KLIKAJ
w linki (odnośniki) z podejrzanie wyglądających wiadomości e-mail, które mogą prowadzić do stron internetowych wyłudzających informacje
NIE PODŁĄCZAJ
do komputera firmowego nieznanych pendrive’ów i innych dysków zewnętrznych
NIE UŻYWAJ
prywatnych kont pocztowych do spraw służbowych
Po czym poznać podejrzany e-mail?
Sprawdź nadawcę
Uważaj na wiadomości od nieznanych osób lub firm. Zwróć uwagę na adres e-mail nadawcy; oszuści często używają adresów, które są bardzo podobne do prawdziwych, np. zamiast firma@mila.com mogą użyć poczta@mi1a.com.
Uważaj na podejrzane załączniki
Szczególnie niebezpieczne są pliki z rozszerzeniami .exe, .bat, .zip, .pdf, .cmd czy .scr, mogą one zawierać złośliwe oprogramowanie.
Zwróć uwagę na treść wiadomości
Błędy ortograficzne, gramatyczne czy stylistyczne mogą świadczyć o próbie oszustwa. Nie daj się zwieść personalizowanym wiadomościom zawierającym imię, nazwisko i szczegóły, które sprawiają, że wyglądają autentycznie. Często przypominają e-mail od szefa, współpracownika lub instytucji, z którą masz rzeczywiście kontakt.
Uważaj na nagrody i darowizny
Nie wierz w to, że bogacze rozdają milionowe darowizny przypadkowym użytkownikom poczty e-mail. Nie wierz w obietnice wygranej w konkursie, na który się nie zapisałeś, tym bardziej jeśli w grę wchodzi opłata manipulacyjna przed otrzymaniem nagrody.
Uważaj na linki w treści wiadomości
Zanim klikniesz w link lub podlinkowane zdanie/słowo, najeźdź na niego kursorem (bez klikania), aby sprawdzić, dokąd prowadzi. Oszuści często maskują linki, aby wyglądały na zaufane, podczas gdy te prowadzą do złośliwych stron.
Zwróć uwagę na nietypowe prośby
Przestępcy, chcąc wyłudzić informacje podszywają się pod zaufane instytucje. Jeśli otrzymasz wiadomość z prośbą o podanie danych logowania, numerów kart kredytowych czy innych poufnych informacji, skontaktuj się bezpośrednio z daną instytucją, aby zweryfikować prawdziwość prośby.
Uważaj na pilne wezwania do działania
Zachowaj czujność jeśli wiadomość zawiera pilne wezwanie do działania np.: natychmiastowe podanie danych osobowych, pobranie bonu podarunkowego, uzupełnienie informacji lub wypełnienie ankiet poprzez kliknięcie w link. Linki te mogą prowadzić do fałszywych stron logowania lub pobierania złośliwego oprogramowania.
Co zrobić w przypadku podejrzenia zainfekowania komputera wirusem?
- NIE UKRYWAJ TEGO!
- Wykonaj zdjęcie komunikatu telefonem komórkowym.
- Odłącz komputer od sieci.
- Nie wyłączaj komputera, ponieważ może to usunąć ślady ataku, a te są kluczowe dla zespołu IT.
- NATYCHMIAST powiadom dział IT i/lub przełożonego o zaistniałej sytuacji i przekaż mu wszystkie szczegóły: nadawcę e-maila, temat wiadomości, czy kliknąłeś/nie kliknąłeś w link, czy otworzyłeś/nie otworzyłeś załącznika, jakie działania zostały podjęte.